söndag 18 mars 2012

Slipning av hyllplan

Fram tills idag har projekt Stringhylla mest handlat om gavlarna. De har spraymålats i flera omgångar. Fördelen med spray är att det blir jämt och går rätt fort. Nackdelen är att det blir väldigt tunna lager varje gång. Det behövs därför flera lager färg.

Under eftermiddagen idag tittade solen fram. Jag tog därför fram sandpapper och gick ut för att slipa hyllplanen. Några av hyllplanen hade lite insugna fläckar. Jag började därför med slippapper i grovlek 80 och gick sedan över dem en omgång med 120. Kanterna av hyllorna verkar ha faner, det gick att slipa även denna med bra resultat. Man får passa sig så att man inte slipar för hårt på hörnen, då kommer det ljusa träet fram.

I originalform tror jag hyllplanen är betsade och lackade. Som syns på andra bilden är de lite ojämna i färgen. Jag tyckte det var lite charmigt och bestämde mig för att behålla det och inte betsa dem på nytt. Ges det tid så tar jag fram lackpenseln under veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar