söndag 11 mars 2012

Kroppkakor

Det är ingen hejd på den småländska maten denna helg. Ostkaka igår, kroppkakor idag. Kroppkakor är något jag aldrig lagat innan, så det var lite att lära. Resultatet blev helt ok, jag ska nog ha lite mer mjöl i "degen" nästa gång och kanske koka dem lite längre. Lite mer salt också. Jag fick en del fyllning över, jag har inte ännu vanan att fylla dem ordentligt. Den blev ett gott tillbehör. Det hela blev gott, särskilt med tanke på att det var första försöket. Till kroppkakorna serverade åt vi rårörda lingon och skirat smör. En öl till det! Jag gjorde så här:

Ingredienser
ca 1 kg potatis (King Edward)
2 ägg
2 dl vetemjöl
50 g brynt smör
1 tsk salt
400 g rimmat sidfläsk
1 st gul lök (stor)
2 tsk kryddpeppar, mald

Gör så här:
1. Skala och koka potatisen. Pressa potatisen och låt den svalna något.
2. Rör i smör, mjöl, ägg och salt. Blanda till en smidig deg men bearbeta den inte mer än nödvändigt.
3. Hacka löken och tärna fläsket i halvcemtimeterstora bitar. Det var dåligt urval av fläsk i butiken så jag gjorde på skivat stekfläsk.
4. Stek lök och fläsk gyllenbrunt. Blanda i kryddpeppar och ställ åt sidan.
5. Rulla ut potatisdegen till en limpa ca 5 cm i diameter. Skär bitar ca 2 cm breda. Gör små fördjupningar i mitten och lägg i fyllningen. Vik ihop till bollar. Totalt blev det ca 20 stycken.
6. Koka upp 2-3 liter saltat vatten.  Koka kroppkakorna i omgångar ca 5-6 minuter tills de flyter upp till ytan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar