tisdag 27 mars 2012

Isolering av förråd - fredag (del 2)

Fredag morgon, dags för den egentliga starten. Uppstigning som en vanlig arbetsdag och frukost hemma. Ulla (svärmor) tog bilen för att på vägen till jobbet återlämna släpet.

Bilden till höger visar förrådet före start. Som synes är det bra takhöjd längs innerväggen. Idén är att behålla takhöjden för att på det sättet få möjlighet till extra lagringsyta på höjden.

Mellan tak och isolering är det viktigt att få en luftspalt. Det kan kondensera vatten på undersidan av yttertaket. Det är då viktigt att det inte droppar på isoleringen. Vi började med att häfta fast myggnät mellan takfot och vägg. Innertaket reglades med läkt och mot dessa spikades masonitskivor. Sådär, en luftspalt på ett par centimeter är skapad. Eventuellt vatten kan rinna ut på masonitskivorna.

Janne, började med att sätta upp 45 mm isolering med papp på utsidan. Jag har googlat mig till att man ska ha papp som vindtätning på utsidan. I väggarna satt redan gipsskivor. Jag har inte riktigt förstått varför vi har papp, gipsen borde fungera som vindtätning. Jag litar på Janne! Jag började med att skruva trallvirke i taket för att isoleringen skulle ha något att ligga på. Jag fortsatte med att börja lägga 120 mm isolering på plats.

Arbetet flöt på riktigt bra och det gick, vad jag kan tycka, rätt så snabbt. Det var riktigt kul och intressant att av någon som verkligen kan få lära sig hur det går till. I flera fall märkte jag att Janne hade små praktiska lösningar på hur man kunde underlätta arbetet. Det ska liksom löna sig att vara lat :-)

Det underlättar också att han har anpassade verktyg. Hur många har en speciell såg/kniv för att skära isolering liggande hemma. Inte jag i all fall. Janne hade också med sig stadiga och bra bockar att klättra på. Det var perfekt att ha flera sådana och att inte alltid behöva flytta den enda man annars ha. Stege visade sig behövas, vilket vi inte har. En snabb räd hos grannen löste det.

Kvällen ägnades åter igen åt vin och god mat. Till kvällen anlände också Ante, Cissis bror, för att hjälpa till under lördagen. Det var roligt att han var med. Jag vet inte hur kul han hade det, tåg bort, arbeta och tåg hem. Kanske inte ultimata sättet att spendera en helg. Cissi och jag är tacksamma!

Som ni märker är det inte klart ännu, fortsättning följer.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar